Kabel-tv och bredband. Tvättstugan

Kabel-tv och bredband/internet

ComHem levererar avgiftsfritt och utan krav på abonnemang SVT 1 och 2, Barnkanalen, Kunskapskanalen, TV 3, TV 4, Femman och några kanaler till. ComHem-uttaget brukar vara placerat i vardagsrummet. Med ett ComHem-abonnemang får du tillgång till fler tv-kanaler.

Fiberuttaget ger tillgång till bredband/internet via Bahnhof. Du behöver inte teckna ett eget abonnemang, alla lägenheter är inkopplade via föreningens gruppavtal med Bahnhof. Avtalsnumret är B58318.

Bostadsrättshavare betalar därför (enligt årsstämmans beslut 2019) bredbandsavgift f.n. 125 kr/mån. Avgiften ska betalas oavsett om fiberuttaget används eller ej och faktureras samtidigt med månadsavgiften för lägenheten. Hyresgästerna kommer att få avgiften inkluderad i månadshyran. Tillsvidare debiteras den som ett tillägg.

Fiberuttaget sitter i plåtskåpet ovanför entrédörren. Många lägenheter har ett fiberuttag till, i något av rummen. Till lägenheten hör också en router från Bahnhof. Routern ska lämnas kvar i lägenheten om du flyttar.

För att fiberuppkopplingen ska fungera ska det sitta en inkopplad konverterare, märkt Bahnhof, i plåtskåpet. Sitter där en omärkt äldre konverterare måste den bytas. Flertalet lägenheter bytte den 4 september 2019, men inte alla.

Kontakta styrelsen om Bahnhof-konverterare eller router saknas i din lägenhet. Har de hämtats ut men nu saknas eller inte fungerar, får du kontakta den tidigare lägenhetsinnehavaren, eller på egen bekostnad skaffa nya hos Bahnhof.

När du flyttar ut från lägenheten ska du kontakta Bahnhof via mejl eller telefon och avregistrera ditt kundnummer/användarnamn och ditt lösenord.  När du flyttar in i lägenheten  ansluter du datorn till fiberuttaget eller routern och registrerar dig som ny kund/användare på http://dhcp.bahnhof.se. Du får då ett eget kundnummer/användarnamn, ett lösenord och en ip-adress. Skriv upp dessa uppgifter! Det underlättar vid framtida kontakter med Bahnhof.

Frågor om fiberuppkopplingen och om Bahnhofs tilläggstjänster?
Se www.bahnhof.se. Eller ring deras kundtjänst tel. 010-510 00 00. Vid kontakt med Bahnhof, ange föreningens avtalsnummer B58318.

Tvättstugan

Tvättstugan ligger på entréplanet Wergelandsgatan 2. Tvättstugan renoverades och fick nya maskiner 2011. Torkrummen är stängda.

Tvättstugan är öppen 07-22 alla dagar. Tvättpassen är på 3 timmar.

Boka tvättpass på bokningspanelen utanför tvättstugan. Använd aptusbrickan. Tvättpass som inte påbörjats avbokas automatiskt efter 30 minuter. 

I anslutning till tvättstugan finns ett mangelrum. Det behöver inte bokas. Använd källarnyckeln. Tänker du använda den gamla stenmangeln? Läs anvisningarna noga innan du sätter igång! 

Bra att veta

• I Stockholm har vi mjukt vatten. Dosera minsta mängden tvättmedel som anges på förpackningen.

• Använd inte tumlare och torkskåp i onödan. Tvätten torkar nästan lika snabbt i ditt badrum. 

• Du får inte tvätta bygel-bh eller mattor med gummibeläggning i tvättmaskinerna. Du får heller inte färga eller bleka dina kläder i tvättmaskinerna.

• Du ansvarar själv för din tvätt. Eventuella skador på kläderna ersätts inte av föreningen.

Städa efter dig så att din granne möter en ren och snygg tvättstuga. Sopa golvet. Se till att fönstren är stängda när du lämnar.

• Rökning inte är tillåten i tvättstugan. Husdjur får inte vistas där.

• Om någon maskin inte fungerar som den ska – gör felanmälan till styrelsen på info@skarkarlen6.se. Ange om det visas en felkod på maskinens display.