Nycklar och porttelefon

Porttelefon

Porttelefonen är kopplad till din telefon (fast eller mobil). Nyinflyttade anmäler till styrelsen vilket nummer porttelefonen ska kopplas till.

Porttelefonens bläddringsfunktion fungerar kl 07.00 – 21.00. Övriga tider kan besökare ringa upp via porttelefonens knappsats. Du själv kan dygnet runt öppna för besökare från din egen telefon.

Här finner du en manual för porttelefonen (länk). Vid felanmälan eller byte av telefonnummer, kontakta Styrelsen.

Aptusbrickor och nycklar

Porten och källarens ytterdörrar öppnas med aptusbrickan. De går inte att öppna med nyckel eller portkod.
Källargångens dörrar öppnas med nyckel.
Miljöstugan och tvättstugan öppnas med aptusbrickan.

Varje lägenhet har fått en aptusbricka per rum samt två källarnycklar. Du kan därutöver beställa upp till två extra aptusbrickor mot avgift (se nedan).

2 rok får 2 brickor samt möjlighet till 2 extra mot avgift, totalt 4
3 rok får 3 brickor samt möjlighet till 2 extra mot avgift, totalt 5
4 rok får 4 brickor samt möjlighet till 2 extra mot avgift, totalt 6

Vid lägenhetsöverlåtelse ansvarar den tidigare ägaren för att samtliga  nycklar och brickor som hör till lägenheten överlämnas till den nya ägaren.

Notera numret på dina aptusbrickor och källarnycklar! Numret behövs om du förlorar brickan eller om den inte fungerar, och du måste beställa en ny.

Gör polisanmälan vid förlust/stöld av aptusbricka eller källarnyckel. Kopia av polisanmälan ska lämnas till styrelsen i samband med att du beställer en ny bricka/nyckel.

Avgiften för en ny aptusbricka eller källarnyckel ligger på cirka 500 kr (= självkostnadspris). Avgiften debiteras i efterskott på hyres/avgiftsavin.

Nyckeln till din egen lägenhet har styrelsen inte tillgång till. Behöver du fler nycklar till lägenhetsdörren får du själv kontakta en låsfirma. Till exempel Alviks Lås (Avarn Security), Gustavslundsvägen 169 vid Alviks T-banestation. Tel 08-25 22 00.